Club Cooee

Rabu, 02 November 2011

Produk Yang Paling Berjaya

Kebanyakan usahawan Melayu sering tertanya, apakah pemiagaan yang benar-benar menjanjikan kejayaan dan kecemerlangan? Jawapannya mudah. Perniagaan yang paling berjaya ialah perniagaan yang menghasilkan produk yang mendapat sambutan pengguna dan pelanggan.
Jika usahawan mahu benar-benar berjaya dan bergelar manusia jutawan, usahawan perlu menghasilkan produk yang mendapat tempat di hati pengguna dan mendapat pasaran tempatan dan antarabangsa.
Ciri-ciri produk yang paling berjaya antaranya adalah seperti yang berikut:
1. Menepati kehendak pengguna
Usahawan perlu membuat kajian tentang kehendak pengguna. Pada masa kini, pelbagai produk yang diperlukan pengguna, sama ada produk yang berkaitan dengan kesihatan, minda, teknologi, hiburan, pendidikan, makanan dan lain-lain.
Coba buat analisis pelbagai produk yang ada di pasaran. Apakah produk yang belum wujud? Sebagai contoh, produk permainan kanak-kanak. Ibu bapa mahukan produk yang memberi hiburan, kegembiraan dan pendidikan kepada kanak-kanak. Kebanyakan produk permainan tidak memberi ketiga-tiga faktor tersebut. Justeru, usahawan perlu mencari idea mewujudkan produk sedemikian.
Begitu juga dengan produk yang memudahkan pengguna. Pada masa kini belum wujud produk sabun hadan yang digabungkan dengan produk syampu sedangkan kedua-duanya sering digunakan ketika mandi. Jika kedua-duanya dapat digabungkan dalam satu bekas, ia akan memudahkan pengguna dan lebih menjimatkan kos.
Pelbagai perisian dan permainan komputer yang berunsur pendidikan masih belum wujud. Sebagai contoh permainan yang membantu kanak-kanak mahir bahasa Inggeris dan matematik. Jika produk tersebut dapat dihasilkan, kemungkinan besar mendapat pasaran di seluruh dunia.
Pelbagai jenis produk dapat dihasilkan jika usahawan berusaha membuat kajian dan analisis kehendak pengguna.
2. Kualiti
Pengguna sentiasa mementingkan kualiti. Usahawan perlu berusaha menghasilkan produk yang benar-benar berkualiti jika mahu berjaya. Produk yang murah dan kurang kualiti hanya berjaya di pasaran untuk masa yang singkat sahaja. Perniagaan berlandaskan jangka masa panjang. Persaingan dan globalisasi perlu memberi ingatan kepada usahawan agar menghasilkan produk yang benar-benar berkualiti dan menepati piawaian antarabangsa.

3. Harga berpatutan

Kebanyakan penduduk dunia berpendapatan sederhana dan rendah. Usahawan perlu menetapkan sasaran pasaran mereka. Justeru, produk yang mempunyai harga berpatutan, berkualiti dan menepati kehendak pengguna akan lebih mendapat tempat berbanding dengan produk lain.
Ketiga-tiga ciri tersebut adalah penting. Jika usahawan mahu berjaya dan hergelar jutawan, hasilkan produk berdasarkan ketiga-tiga ciri tersebut. Pasti produk tersebut akan berjaya di pasaran tempatan dan antarabangsa. Kejayaan Bill Gates adalah disebabkan beliau berjaya mengikuti ketiga-tiga ciri tersebut dalam menghasilkan produk. Kini usahawan Yahudi itu berbangga dengan kejayaannya sebagai salah seorang manusia terkaya di muka bumi.
Pelbagai kemudahan dan prasarana telah wujud di negara kita. Usahawan perlu mengambil peluang daripada keamanan, kestabilan dan kekukuhan ekonomi negara untuk menghasilkan produk yang berjaya dan mengaut keuntungan sebanyak mungkin.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

footer widget